Naam
ANBI voor gemeente Sint Annaland in 2021
Fiscaal nummer
824094803
KvK nummer
77681495
Contact
Weststraat 25
4697GA Sint Annaland
(0166) 652837
scriba@gergemsintannaland.nl
Bestuurssamenstelling
Het bestuur van de kerkelijke gemeente ligt bij de kerkenraad, die wordt gevormd door predikant, ouderlingen en diakenen. Deze ambtsdragers zijn daartoe gekozen door en uit de plaatselijke gemeente. De kerkenraad telt 3 ouderlingen en 2 diakenen.
Beloningsbeleid
Met betrekking tot het verstrekken van vergoedingen aan kerkenraadsleden geldt als uitgangspunt dat uitsluitend een vergoeding wordt verstrekt voor gemaakte onkosten. Aan predikanten wordt voor hun niet-bestuurlijke werkzaamheden binnen de gemeente waarvan zij predikant zijn een passend traktement en eventueel vrije bewoning van de pastorie verstrekt.
Beleidsplan
Verwezen wordt naar het "Beleidsplan voor de periode 2021 t/m 2024 van de Gereformeerde Gemeenten".
Doelstelling
ANBI voor gemeente Sint Annaland in 2021 vormt tezamen met de overige Gereformeerde Gemeenten een kerkformatie die overeenkomstig haar belijden een openbaring is van de ene heilige, algemene Christelijke Kerk. De grondslag voor deze belijdenis is de Apostolische geloofsbelijdenis, de geloofsbelijdenis van Nicéa en de geloofsbelijdenis van Athanásius, alsook de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Heidelbergse Catechismus en de Dordtse Leerregels.
In de belijdenisgeschriften geeft de kerk uitdrukking aan wat zij gelooft op grond van de Bijbel als het onfeilbare en geïnspireerde Woord van God. Dit Woord Gods is volgens het besluit van de Nationale Synode, gehouden te Dordrecht in de jaren 1618 en 1619, getrouwelijk uit de oorspronkelijke talen in de Nederlandse taal overgezet. Aan deze Statenvertaling, met de daaraan ten grondslag liggende vertaaluitgangspunten, wenst zij onvoorwaardelijk vast te houden.
Verslag activiteiten
Gedurende het verslagjaar 2021 is de gemeente elke zondag drie keer samengekomen in een openbare eredienst in haar kerkgebouw aan de Weststraat 25 in Sint Annaland. Ook tijdens de christelijke feestdagen, alsmede op de jaarlijkse biddag, dankdag en op Oudejaarsavond en Nieuwjaarsmorgen mochten de kerkdiensten hun voortgang hebben met een beperkt aantal leden i.v.m. regelgevingen rondom Corona. De consulent van de gemeente, ds. Boeder, mocht verschillende malen op zondagen in ons midden voorgaan, alsook in enkele weekdiensten. Ook diverse andere predikanten uit ons kerkverband hebben predikbeurten vervuld in de gemeente. Tijdens de overige kerkdiensten ging één van de ouderlingen voor tijdens een leesdienst. In het verslagjaar is vanwege Coronamaatregelen geen Heilig Avondmaal bediend, wel werd de Heilige Doop bediend.
Het totaal aantal leden was 260 in 2021 (bestaande uit 157 leden en103 doopleden). De gemeente is vacant; de kerkenraad bestond per 31 december 2021 uit geen predikant, drie ouderlingen en twee diakenen. De kerkenraad vergaderde 12 keer. Tijdens een mansledenvergadering werd in 20201een aantal beroepen uitgebracht . Het catechetisch onderwijs aan de jeugd van de gemeente mocht in het verslagjaar naar omstandigheden beperkt zijn voortgang hebben, evenals de huisbezoeken en de bezoeken aan zieken, bejaarden en andere leden in moeilijke omstandigheden.
De diaconie heeft diverse leden bijstand mogen verschaffen bij financiële moeilijkheden in hun privé- of gezinsleven. Verder heeft de gemeente financieel mogen bijdragen aan het werk van de diverse deputaatschappen en landelijke stichtingen die binnen ons kerkverband actief zijn met hulpverlening van diverse aard. Verder waren binnen de gemeente ook drie jeugdverenigingen en een vrouwenvereniging actief. Ook mochten de vrijwilligers van de Vrijwillige Kerkelijke Thuishulp weer hun gewaardeerde diensten verlenen binnen de gemeente. Het classicaal kerkblad verscheen in 2021 tweewekelijks.
Financiële verantwoording
Onderstaande verkorte staat van baten en lasten geeft in de kolom ‘Realisatie 2021’ inzicht in de werkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen. De kolom ‘Begroting 2022’ geeft inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen. Er wordt verwacht dat de baten en lasten in 2022 in lijn zullen liggen met die van de vorige jaren.
De verkorte staat van baten en lasten heeft betrekking op het totaal van alle “kassen” van de plaatselijke gemeente, zowel van de “Kerk” inclusief zendingscommissie, (jeugd)verenigingen, bibliotheek, als de “Diaconie”. Het verkorte jaarverslag is opgesteld op basis van het baten en lasten stelsel. De bijdragen van gemeenteleden bestaan uit de ontvangen collectegelden, giften en (eventuele) legaten. De uitgaven ter onderhouding van de eredienst bestaan onder meer uit de lasten die samenhangen met het kerkgebouw (onderhoud, energie, schoonmaak etc.) en de vergoedingen voor de predikanten.
Verkorte staat van baten en lasten
|
Realisatie 2020 |
Realisatie 2021 |
Begroting 2021 |
Baten |
Bijdragen van gemeenteleden |
€ 66334 |
€ 83166 |
€ 75000 |
Rente en overige inkomsten |
€ 42284 |
€ 51924 |
€ 45000 |
totale inkomsten |
€ 108618
|
€ 135090
|
€ 120000
|
Lasten |
Uitgaven ter onderhouding van de eredienst |
€ 25415 |
€ 27323 |
€ 30000 |
Lasten kerkelijke gebouwen |
€ 32250 |
€ 36260 |
€ 20000 |
Diaconale uitgaven |
€ 14605 |
€ 17680 |
€ 14000 |
Afdrachten en giften aan deputaatschappen e.d. |
€ 13048 |
€ 9402 |
€ 15000 |
Rente en overige uitgaven |
€ 2162 |
€ 115 |
€ 50 |
totale uitgaven |
€ 87480
|
€ 90780
|
€ 79050
|
per saldo |
€ 21138
|
€ 44310
|
€ 40950
|
Toezicht
Datum laatste kerkvisitatie: 01-07-2021
Kascontrole kerk uitgevoerd op: 17-02-2022
Kascontrole diaconie uitgevoerd op: 07-03-2022
Wij verklaren dat bovenstaande gegevens naar waarheid zijn ingevuld en op deugdelijke wijze zijn gecontroleerd.