Naam
ANBI voor gemeente Ouddorp in 2021
Fiscaal nummer
824093756
KvK nummer
77683404
Contact
Kelderweg 65
3253 TC Ouddorp
(0187) 68 44 77
evertgrinwis@kliksafe.nl
Bestuurssamenstelling
Het bestuur van de kerkelijke gemeente ligt bij de kerkenraad, die wordt gevormd door predikant, ouderlingen en diakenen. Deze ambtsdragers zijn daartoe gekozen door en uit de plaatselijke gemeente. De kerkenraad telt 1 predikant 3 ouderlingen en 2 diakenen.
Beloningsbeleid
Met betrekking tot het verstrekken van vergoedingen aan kerkenraadsleden geldt als uitgangspunt dat uitsluitend een vergoeding wordt verstrekt voor gemaakte onkosten. Aan predikanten wordt voor hun niet-bestuurlijke werkzaamheden binnen de gemeente waarvan zij predikant zijn een passend traktement en eventueel vrije bewoning van de pastorie verstrekt.
Beleidsplan
Verwezen wordt naar het "Beleidsplan voor de periode 2021 t/m 2024 van de Gereformeerde Gemeenten".
Doelstelling
ANBI voor gemeente Ouddorp in 2021 vormt tezamen met de overige Gereformeerde Gemeenten een kerkformatie die overeenkomstig haar belijden een openbaring is van de ene heilige, algemene Christelijke Kerk. De grondslag voor deze belijdenis is de Apostolische geloofsbelijdenis, de geloofsbelijdenis van Nicéa en de geloofsbelijdenis van Athanásius, alsook de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Heidelbergse Catechismus en de Dordtse Leerregels.
In de belijdenisgeschriften geeft de kerk uitdrukking aan wat zij gelooft op grond van de Bijbel als het onfeilbare en geïnspireerde Woord van God. Dit Woord Gods is volgens het besluit van de Nationale Synode, gehouden te Dordrecht in de jaren 1618 en 1619, getrouwelijk uit de oorspronkelijke talen in de Nederlandse taal overgezet. Aan deze Statenvertaling, met de daaraan ten grondslag liggende vertaaluitgangspunten, wenst zij onvoorwaardelijk vast te houden.
Verslag activiteiten
Gedurende het verslagjaar 2021 is de gemeente elke zondag twee keer samengekomen in een openbare eredienst in haar kerkgebouw aan de Spaanseweg 13 in Ouddorp. Het aantal kerkgangers werd wel beperkt door de corona omstandigheden. Ook tijdens de christelijke feestdagen, alsmede op de jaarlijkse biddag, dankdag en op Oudejaarsavond en Nieuwjaarsmorgen mochten de kerkdiensten hun voortgang hebben. Onze predikant ds. G. Pater ging daarbij voor. Als de dominee een vrije zondag had, ging één van de ouderlingen voor tijdens een leesdienst. In het verslagjaar werd de Heilige Doop bediend aan 2 kinderen. Er werden in 2021 een huwelijk kerkelijk bevestigd in het midden van de gemeente. Het totaal aantal leden steeg van 231 naar 238 per ultimo 2021 (bestaande uit 140 leden en 98 doopleden). De kerkenraad bestond per 31 december 2021 uit 1 predikant, 3 ouderlingen en 2 diakenen. De kerkenraad vergaderde 13 keer. Tweemaal is een mansledenvergadering gehouden, en wel op 8 maart en 28 juni. Het catechetisch onderwijs aan de jeugd van de gemeente mocht in het verslagjaar zijn voortgang hebben, evenals de huisbezoeken en de bezoeken aan zieken, bejaarden en andere leden in moeilijke omstandigheden. Hoewel deze wel beperkt werden door de coronacrisis. De diaconie heeft diverse leden bijstand mogen verschaffen bij financiële moeilijkheden in hun privé- of gezinsleven. Verder heeft de gemeente financieel mogen bijdragen aan het werk van de diverse Deputaatschappen en landelijke stichtingen die binnen ons kerkverband actief zijn met hulpverlening van diverse aard. Verder waren binnen de gemeente ook een vrouwenvereniging, jeugdvereniging -12, een jeugdvereniging + 12 en een jeugdvereniging + 16 actief. Ook mochten de vrijwilligers van de onderhouds-, schoonmaak-, evangelisatie-, zendingscommissie en de kerkelijke thuishulp weer hun gewaardeerde diensten verlenen binnen de gemeente. Het eigen kerkblad verscheen in 2021 maandelijks.
Financiële verantwoording
Onderstaande verkorte staat van baten en lasten geeft in de kolom ‘Realisatie 2021’ inzicht in de werkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen. De kolom ‘Begroting 2022’ geeft inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen. Er wordt verwacht dat de baten en lasten in 2022 in lijn zullen zijn met die van 2021. De verkorte staat van baten en lasten heeft betrekking op het totaal van alle “kassen” van de plaatselijke gemeente, zowel van de “Kerk” [inclusief zendingscommissie, (jeugd)verenigingen, bibliotheek, etc.] als de “Diaconie”. Het verkorte jaarverslag is opgesteld op kasbasis . De bijdragen van gemeenteleden bestaan uit de ontvangen collectegelden, giften en (eventuele) legaten. De uitgaven ter onderhouding van de eredienst bestaan onder meer uit de lasten die samenhangen met het kerkgebouw (onderhoud, energie, schoonmaak, etc.), pastorie (huur, tuinonderhoud, schoonmaak, energie, etc.) en het traktement voor de predikant.
Voorgenomen bijzondere bestedingen (investeringen)
Het voornemen is om in 2022 het kerkgebouw te verbouwen en groot onderhoud te doen.
Verkorte staat van baten en lasten
|
Realisatie 2020 |
Realisatie 2021 |
Begroting 2021 |
Baten |
Bijdragen van gemeenteleden |
€ 137808 |
€ 193571 |
€ 133000 |
Rente en overige inkomsten |
€ 720 |
€ 38 |
€ |
totale inkomsten |
€ 138528
|
€ 193609
|
€ 133000
|
Lasten |
Uitgaven ter onderhouding van de eredienst |
€ 96115 |
€ 103073 |
€ 102292 |
Lasten kerkelijke gebouwen |
€ 18206 |
€ 14927 |
€ 6960 |
Diaconale uitgaven |
€ 19404 |
€ 19009 |
€ 19500 |
Afdrachten en giften aan deputaatschappen e.d. |
€ 8641 |
€ 8931 |
€ 9000 |
Rente en overige uitgaven |
€ |
€ 0 |
€ 0 |
totale uitgaven |
€ 142366
|
€ 145940
|
€ 137752
|
per saldo |
€ -3838
|
€ 47669
|
€ -4752
|
Toezicht
Datum laatste kerkvisitatie: 04-06-2019
Kascontrole kerk uitgevoerd op: 15-06-2022
Kascontrole diaconie uitgevoerd op: 15-02-2022
Wij verklaren dat bovenstaande gegevens naar waarheid zijn ingevuld en op deugdelijke wijze zijn gecontroleerd.