Naam
ANBI voor gemeente Den Helder in 2022
Fiscaal nummer
824091516
KvK nummer
77709381
Contact
Zandvaart 61
1764 NL Breezand
0223-523217
scribaggdh@solcon.nl
Bestuurssamenstelling
Het bestuur van de kerkelijke gemeente ligt bij de kerkenraad, die wordt gevormd door predikant, ouderlingen en diakenen. Deze ambtsdragers zijn daartoe gekozen door en uit de plaatselijke gemeente. De kerkenraad telt 2 ouderlingen en 1 diakenen.
Beloningsbeleid
Met betrekking tot het verstrekken van vergoedingen aan kerkenraadsleden geldt als uitgangspunt dat uitsluitend een vergoeding wordt verstrekt voor gemaakte onkosten. Aan predikanten wordt voor hun niet-bestuurlijke werkzaamheden binnen de gemeente waarvan zij predikant zijn een passend traktement en eventueel vrije bewoning van de pastorie verstrekt.
Beleidsplan
Verwezen wordt naar het "Beleidsplan voor de periode 2021 t/m 2024 van de Gereformeerde Gemeenten".
Doelstelling
ANBI voor gemeente Den Helder in 2022 vormt tezamen met de overige Gereformeerde Gemeenten een kerkformatie die overeenkomstig haar belijden een openbaring is van de ene heilige, algemene Christelijke Kerk. De grondslag voor deze belijdenis is de Apostolische geloofsbelijdenis, de geloofsbelijdenis van Nicéa en de geloofsbelijdenis van Athanásius, alsook de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Heidelbergse Catechismus en de Dordtse Leerregels.
In de belijdenisgeschriften geeft de kerk uitdrukking aan wat zij gelooft op grond van de Bijbel als het onfeilbare en geïnspireerde Woord van God. Dit Woord Gods is volgens het besluit van de Nationale Synode, gehouden te Dordrecht in de jaren 1618 en 1619, getrouwelijk uit de oorspronkelijke talen in de Nederlandse taal overgezet. Aan deze Statenvertaling, met de daaraan ten grondslag liggende vertaaluitgangspunten, wenst zij onvoorwaardelijk vast te houden.
Verslag activiteiten
Gedurende het verslagjaar 2022 is de gemeente elke zondag 2 keer samengekomen in een openbare eredienst (wel waren er begin 2022 nog enige beperkingen door de genomen coronamaatregelen) in haar kerkgebouw aan de Reigerstraat in Den Helder. Ook tijdens de christelijke feestdagen, alsmede op de jaarlijkse biddag, dankdag, op Nieuwjaarsmorgen en Oudejaarsavond mochten de kerkdiensten hun voortgang hebben. Zowel de consulent van de gemeente, ds. G. Heijkamp alsook diverse andere predikanten en studenten mochten op zondag of in enkele weekdiensten in ons midden voorgaan. Tijdens de overige kerkdiensten gingen de ouderlingen of soms de diaken voor tijdens een leesdienst. In het verslagjaar werd tweemaal het Heilig Avondmaal bediend.
Het totaal aantal leden daalde van 51 naar 50 per ultimo 2022 (bestaande uit 25 leden en 25 doopleden). De gemeente is vacant. De kerkenraad bestond per 31 december 2022 uit 2 ouderlingen en 1 diaken. De kerkenraad vergaderde 8 keer. Het catechetisch onderwijs aan de jeugd van de gemeente is vanwege corona, enkele keren stilgelegd, evenals de huisbezoeken. De bezoeken aan zieken, bejaarden en andere leden in moeilijke omstandigheden zijn alleen in noodzakelijke gevallen afgelegd, wel is telefonisch contact geïntensiveerd en uitgebreid naar de hele gemeente om onderling contact te houden.
De diaconie heeft diverse leden bijstand mogen verschaffen bij financiële moeilijkheden in hun privé- of gezinsleven. Verder heeft de gemeente financieel mogen bijdragen aan het werk van de diverse deputaatschappen en landelijke stichtingen die binnen ons kerkverband actief zijn met hulpverlening van diverse aard. Verder zijn de vrouwenvereniging, de jeugdvereniging en de kinderclub enige tijd stil gelegd vanwege corona. Het eigen kerkblad verscheen in 2022 tweewekelijks.
Financiële verantwoording
Onderstaande verkorte staat van baten en lasten geeft in de kolom ‘Realisatie 2022’ inzicht in de werkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen. De kolom ‘Begroting 2022’ geeft inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen. Er wordt verwacht dat de baten en lasten in 2023 (nagenoeg) gelijk zullen blijven aan de baten en lasten in 2022.
De verkorte staat van baten en lasten heeft betrekking op het totaal van alle “kassen” van de plaatselijke gemeente, zowel van de “Kerk” (inclusief zendingscommissie, bouwcommissie, bibliotheek etc.) als de “Diaconie”. Het verkorte jaarverslag is opgesteld op basis van het baten en lasten stelsel . De bijdragen van gemeenteleden bestaan uit de ontvangen collectegelden, giften en (eventuele) legaten. De uitgaven ter onderhouding van de eredienst bestaan onder meer uit de lasten die samenhangen met het kerkgebouw (onderhoud, energie, schoonmaak, etc.) en de vergoedingen voor de predikanten.
Voorgenomen bijzondere bestedingen (investeringen)
Reparatie lekkage kerkdak en aanpassen luchtbehandeling.
Verkorte staat van baten en lasten
|
Realisatie 2021 |
Realisatie 2022 |
Begroting 2022 |
Baten |
Bijdragen van gemeenteleden |
€ 31353 |
€ 31680 |
€ 31680 |
Rente en overige inkomsten |
€ 233 |
€ 1045 |
€ 1045 |
totale inkomsten |
€ 31586
|
€ 32725
|
€ 32725
|
Lasten |
Uitgaven ter onderhouding van de eredienst |
€ 6710 |
€ 6344 |
€ 6344 |
Lasten kerkelijke gebouwen |
€ 5325 |
€ 17003 |
€ 17003 |
Diaconale uitgaven |
€ 6346 |
€ 7504 |
€ 7504 |
Afdrachten en giften aan deputaatschappen e.d. |
€ 1683 |
€ 1382 |
€ 1382 |
Rente en overige uitgaven |
€ 568 |
€ 715 |
€ 715 |
totale uitgaven |
€ 20632
|
€ 32948
|
€ 32948
|
per saldo |
€ 10954
|
€ -223
|
€ -223
|
Toezicht
Datum laatste kerkvisitatie: 08-12-2021
Kascontrole kerk uitgevoerd op: 20-03-2023
Kascontrole diaconie uitgevoerd op: 17-03-2023
Wij verklaren dat bovenstaande gegevens naar waarheid zijn ingevuld en op deugdelijke wijze zijn gecontroleerd.