Protocol Digitale kerkelijke informatie - Versie 2.0

Home Publicaties Protocol Digitale kerkelijke informatie - Versie 2.0

In het kerkelijk werk wordt de computer gebruikt voor o.a. het gezamenlijk delen van bestanden en voor e-mail. Bestanden en e-mails kunnen vertrouwelijke informatie bevatten; informatie over leden, agenda’s en notulen van vergaderingen etc. Dit vraagt om duidelijke richtlijnen inzake omgang met genoemde informatie.

Bijgevoegd protocol geeft concrete invulling aan het onderwerp “Omgaan met digitale kerkelijke informatie”, als onderdeel van het ondertekeningsformulier voor ambtsdragers.

Informatie op papier of in (telefoon)gesprekken aangaande pastorale of diaconale zaken is beide vertrouwelijk, en dient als zodanig behandeld te worden.

Verantwoording

Het Protocol inzake het omgaan met digitale kerkelijke informatie is een uitwerking van hoofdstuk 14 en paragraaf 9.6 van de Richtlijnen voor het beheer van de archieven van de gemeenten van de Gereformeerden Gemeenten (juni 2022).

Sommige paragrafen in het Protocol bleken in de praktijk niet meer van toepassing dan wel was de redactie niet meer actueel. De Werkgroep A&DC heeft daarom versie 1.0 van het Protocol inhoudelijk en tekstueel geactualiseerd, resulterend in deze versie 2.0.

Deze Richtlijnen zijn beschikbaar gesteld aan de kerkenraden en kunnen als pdf-document worden gedownload vanaf de website van het Bureau Kerkelijke Dienstverlening voor de Gereformeerde Gemeenten https://www.gergeminfo.nl/cp/auth/login door aan de linkerkant te klikken op “Naar besloten publicaties”.

Dit Protocol wordt op dezelfde wijze ter beschikbaar gesteld aan de kerkenraden.

Het Protocol is een update van het document, dat in 2010 is opgesteld door Gereformeerde Gemeente te Tholen. Hiervan is met toestemming gebruik gemaakt. Voor deze update is voorts gebruik gemaakt van specialistische kennis op het gebied van IT en van kennis van het werken binnen ambtelijke en kerkelijke structuren.