Ds. C. Harinck 60 jaar predikant (met interview)

Home Nieuwsberichten Ds. C. Harinck 60 jaar predikant (met interview)

Vandaag, maandag 26 september, is het 60 jaar geleden dat ds. C. Harinck, emerituspredikant te Kapelle, tot predikant werd bevestigd. Ds. L. Rijksen bevestigde hem tot predikant waarna ds. Harinck zijn intrede deed vanuit psalm 71: 16 (Ik zal heengaan in de mogendheden des Heeren HEEREN; ik zal Uw gerechtigheid vermelden, de Uwe alleen).

Het is voor de eerste maal in de geschiedenis van de Gereformeerde Gemeenten dat een predikant zo lang mag dienen in het ambt en deze bijzondere mijlpaal mag gedenken. 'k Zal gedenken hoe voor dezen, ons de Heere heeft gunst bewezen".

Ds. C. Harinck heeft in de achterliggende 60 jaar 6 gemeenten gediend: Utrecht (1962), Franklin Lakes, USA (1971), Dordrecht (1974), Oostkapelle (1982), Houten (1993) en Terneuzen (2000). Vanuit deze laatste gemeente ging hij met emeritaat op 1 oktober 2003.

INTERVIEW (BRON: DE SAAMBINDER)

Zestig jaar mag ds. C. Harinck dienen in het ambt van predikant. Tot op heden heeft geen dienaar binnen de Gereformeerde Gemeenten zo lang de evangelieboodschap zondag aan zondag mogen brengen. ‘Het is bijzondere genade’, zegt de 89-jarige emeritus. ‘En als ik terugkijk, kan ik alleen maar zeggen: De Heere is de Getrouwe’.

Bij het begin van zijn ambtelijke loopbaan, op 26 september 1962 in Utrecht, koos ds. Harinck als intredetekst Psalm 71 vers 16b: ‘Ik zal Uw gerechtigheid vermelden, de Uwe alleen’. Ondanks de vele jaren die hij sindsdien heeft gediend, zegt hij: ‘Daar ben ik nog steeds niet mee klaar. Ik heb er slechts iets van mogen stamelen. De Heere is zo oneindig genadig en goed. Daar kom je nooit over uitgepreekt’.

De bevestiging in het ambt heeft tot op de dag van vandaag een onuitwisbare indruk nagelaten. ‘Ik kan het nooit klein krijgen dat de Heere mij, als jongen die in een onkerkelijk, zeg maar antichristelijk gezin opgroeide, onder het Woord heeft gebracht en Zijn genade schonk. Dat de Heere me riep tot het ambt, is zo’n groot wonder. Onvergetelijk waren de woorden uit het formulier die mijn bevestiger, ds. L. Rijksen, sprak toen ik geknield lag onder de geopende Bijbel: ‘God, onze hemelse Vader, Die u geroepen heeft tot deze heilige dienst, verlichte u door Zijn Geest, versterke u door Zijn hand en regere u zo in uw bediening, dat gij daarin behoorlijk en vruchtbaar moogt wandelen, tot grootmaking Zijns Naams, en tot uitbreiding van het Rijk Zijns Zoon Jezus Christus. Amen’. Die woorden zijn mijn hele ambtelijke loopbaan meegereisd en gaven me moed als het moeilijk was’.

Zes gemeenten

Zes gemeenten diende ds. Harinck: Utrecht, Franklin Lakes (VS), Dordrecht, Oostkapelle, Houten en Terneuzen. In oktober 2003 ging hij met emeritaat. De krachten waren minder geworden, mede door een hartinfarct in 1999. Maar sinds zijn emeritering preekt hij nog elke zondag tweemaal. ‘Ik ben verwonderd dat de Heere me zo lang wil gebruiken’.

Terugziende zegt ds. Harinck dat zijn betrekkelijk korte verblijf in Amerika een belangrijke periode in zijn leven is geweest. ‘Ik kreeg najaar 1970 voor de vierde keer een beroep van Franklin Lakes. Op Kerstdag moest ik beslissen. Ik nam me ’s morgens voor om ’s middags de gemeente mee te delen dat ik bedankte. Maar na die dienst liet de Heere me zien dat Hij gewillig was om naar de aarde te komen, maar dat ik niet bereid was om naar Amerika te gaan. Daarop kon ik niet anders dan het beroep aannemen’.

Zijn ambtelijke bediening in Franklin Lakes was niet gemakkelijk. De gemeente was tachtig jaar vacant geweest en moest wennen aan zijn prediking. Toch zegt ds. Harinck dat hij die tijd niet had willen missen. ‘Ik raakte bekend met de werken van de puriteinen en vond daar antwoord op mijn persoonlijke, theologische en geestelijke vragen. Vooral van John Owen heb ik veel geleerd. Zijn boek over Psalm 130 heb ik gelezen en herlezen. Zoals hij daarin, maar ook in andere werken, spreekt over de rijkdom van het bloed van Christus. Daaruit heb ik veel geestelijk onderwijs gekregen’.

Zoekende zielen

De studie van de gereformeerde belijdenis en van de puriteinen leidde er mede toe dat ds. Harinck verschillende boeken schreef. ‘Ik wilde daarmee mensen helpen die worstelen met geestelijke vragen of die soms gevangene zijn van onbijbelse opvattingen over het bevindelijk leven. Dat is niet altijd begrepen. Ook moet ik achteraf zeggen dat ik sommige dingen misschien bedachtzamer had moeten zeggen. Maar het leiding geven aan zoekende zielen was wel mijn oogmerk. En laat helder zijn, al die tobbende mensen zijn wel degenen waaraan ik me innig verbonden weet. Ik houd van de Gereformeerde Gemeenten. Daar heeft de Heere me opgezocht. Daar heb ik de Heere Jezus leren kennen en vrede voor mijn ziel gevonden, vooral onder de prediking van ds. A.F. Honkoop. 

Een bijzonder voorrecht was dat ds. Harinck tweemaal een naast familielid in het ambt van predikant mocht bevestigen: in 1964 zijn broer Frans in Benthuizen, in 1988 zijn zoon Wouter in Kapelle-Biezelinge. ‘De Heere heeft Zijn bijzondere bemoeienissen gehad met onze familie. Wie kan het begrijpen: drie predikanten uit een geslacht dat oorspronkelijk midden in de wereld leefde?’

Ofschoon hij nog elke zondag het Woord bedient, weet ds. Harinck dat de avond van zijn leven is gedaald. Sinds het overlijden van zijn vrouw, in november 2015, is het stil geworden in zijn woning. ‘Ik mis haar elke dag. Maar de Heere is nabij en troost me als het verdriet me overmant. En vergeet niet: ik mag uitzien naar een heerlijke toekomst. De Heere laat me daar dikwijls  iets van zien. Daarbij weet ik dat dit maar de eerste beginselen zijn. Want hetgeen me wacht, zal alle verwachting, overtreffen. Christus is daar alles en in allen’.

Terug naar overzicht nieuws