ANBI Deputaatschap Hulpverlening Kerkbouw

ANBI gegevens 2022

Naam

Deputaatschap Kerkbouw Der Gereformeerde Gemeenten

KvK nummer: 77671600

Fiscaal nummer (RSIN)

824090573

Contactgegevens

Adres: Houttuinlaan 7
Postcode: 3447 GM
Plaats: Woerden
Telefoon: 0348-489900
E-mail: kerkbouw@cbgg.nl

Bestuurssamenstelling

Het bestuur van het deputaatschap wordt gevormd door op de Generale Synode gekozen leden (zgn. deputaten) van de Gereformeerde Gemeenten. Het bestuur van het deputaatschap bestaat uit 9 deputaten, namelijk 1 voorzitter, 1 secretaris, 1 penningmeester en 6 overige leden. Het huidige bestuur is in 2022 opnieuw gekozen door de Generale Synode.

Beloningsbeleid

Met betrekking tot het verstrekken van vergoedingen aan deputaten geldt als uitgangspunt dat uitsluitend een vergoeding wordt verstrekt voor gemaakte onkosten.

Beleidsplan

Verwezen wordt naar het Beleidsplan voor de periode D.v. 2021 t/m 2024 van de Gereformeerde Gemeenten’.

Doelstelling

Het Deputaatschap Hulpverlening Kerkbouw stelt zich ten doel de kerkenraden en/of (bouw)commissies van Gereformeerde Gemeenten behulpzaam te zijn bij de stichting en instandhouding van kerkgebouwen. Zij tracht dit doel te bereiken door het geven van algemene voorlichting vanaf het begin van een (ver)bouwplan , door het geven van technische, organisatorische en financiële adviezen en door het ter beschikking stellen van financiële middelen aan daarvoor in aanmerking Gereformeerde Gemeenten. Het Deputaatschap heeft daartoe mandaat verkregen van de Generale Synode der Gereformeerde Gemeenten. Het Deputaatschap beoogt niet het maken van winst.

Verslag activiteiten

Het Deputaatschap Hulpverlening Kerkbouw vergadert doorgaans vier keer per jaar. In deze vergaderingen worden (aan)vragen m.b.t. ondersteuning van Gereformeerde Gemeenten besproken en besluiten genomen als het gaat om het verlenen van (financiële) hulp. Veelal heeft er vooraf een gesprek plaatsgevonden met kerkenraad en eventueel commissies (bijv. bouwcommissie, financiële commissie, enz.). Ook worden er beleidsvoorstellen besproken tijdens de vergaderingen en besluiten genomen binnen het mandaat van de Generale Synode. Het Deputaatschap verleent in voorkomende gevallen procedurele en technische adviezen, maar ook adviezen op financieel terrein. Daarnaast vragen kerkenraden en commissie in toenemende mate om de haalbaarheid van voorgenomen (ver)bouwplannen te beoordelen. Sommige actuele onderwerpen en thema’s worden voor gemeenten uitgewerkt en geadviseerd, zoals het thema duurzaamheid en energiebeleid enz. Hiervoor vindt er overleg met betrokken kerkenraden en commissies plaats. Elk jaar wordt een financieel verslag samengesteld en gecontroleerd door een accountant. Eens in de drie jaar wordt verantwoording afgelegd van het gevoerde beleid aan de Generale Synode der Gereformeerde Gemeenten. Elke drie jaar worden (nieuwe) deputaten benoemd door de Generale Synode, dit is recent gebeurd in 2022.

Financiële verantwoording

Onderstaande verkorte staat van baten en lasten geeft in de kolom ‘Realisatie 2022’ inzicht in de werkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen. De kolom ‘Begroting 2022’ geeft inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen. Er wordt verwacht dat de baten en lasten in 2023 in lijn zullen liggen met die van het verslagjaar.

De verkorte staat van baten en lasten heeft betrekking op het totaal van alle “kassen”. Het verkorte jaarverslag is opgesteld op basis van het baten- en lastenstelsel. De bijdragen vanuit de gemeenten bestaan uit de ontvangen collectegelden, giften en (eventuele) legaten.