ANBI gegevens 2018

Naam

Deputaatschap Kerkrecht

Fiscaal nummer (RSIN)

824090615

Contactgegevens

Houttuinlaan 7
3447 GM Woerden
0348-489900
info@cbgg.nl

Bestuurssamenstelling

Het bestuur van het deputaatschap wordt gevormd door op de Generale Synode gekozen leden (zgn. deputaten) van de Gereformeerde Gemeenten. Het bestuur van het deputaatschap bestaat uit 8 deputaten, namelijk een voorzitter, een 2e voorzitter, een secretaris, een penningmeester en 5 overige leden.

Beloningsbeleid

Met betrekking tot het verstrekken van vergoedingen aan deputaten geldt als uitgangspunt dat uitsluitend een vergoeding wordt verstrekt voor gemaakte onkosten.

Beleidsplan

Verwezen wordt naar het ‘Beleidsplan voor de periode D.v. 2017 t/m 2020 van de Gereformeerde Gemeenten’.

Doelstelling

Het Deputaatschap Kerkrecht heeft als taak:

  • Het stimuleren van de bezinning op de eigen aard van het gereformeerde kerkrecht
  • Het geven van voorlichting aan kerkenraden over de toepassing van het kerkrecht
  • Het adviseren van kerkenraden en andere kerkelijke organen en instanties over de toepassing van het kerkrecht in concrete gevallen
  • Het bewaken van en het waar nodig doen van voorstellen ter actualisering van de Handleiding en toelichting bij de kerkelijke rechtspraak ( “In goede orde”)

Verslag activiteiten

In 2018 heeft het deputaatschap in het kader van de doelstelling met name de volgende activiteiten

ontplooid:

  • Het op verzoek uitbrengen van adviezen aan verschillende kerkenraden en classes over kerkrechtelijke vragen
  • Het leveren van bijdragen aan ambtsdragerconferenties voor wat betreft het onderwerp kerkrecht
  • Het geven van voorlichting over kerkrecht via De Saambinder
  • Het voorbereiden van voorstellen met betrekking tot het waar nodig aanpassen van de kerkorde en het actualiseren van In goede orde, een en ander in het kader van het door de Generale Synode daartoe verstrekte mandaat.

Financiële verantwoording

Onderstaande verkorte staat van baten en lasten geeft in de kolom ‘Realisatie 2018’ inzicht in de werkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen. De kolom ‘Begroting 2018’ geeft inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen. Er wordt verwacht dat de baten en lasten in 2019 in lijn zullen liggen met die van de verslagjaar.

De verkorte staat van baten en lasten heeft betrekking op het totaal van alle “kassen”. Het verkorte jaarverslag is opgesteld op basis van het baten en lasten stelsel. De bijdragen vanuit de gemeenten bestaan uit de ontvangen collectegelden, giften en (eventuele) legaten.

 

Verkorte staat van baten en lasten

 

 

Realisatie 2017

Realisatie 2018

 

Begroting 2018

 

 

 

 

 

 

BATEN

 

 

 

 

 

 

Bijdrage vanuit Generale Synode

3.005

3.727

 

1.500

 

 

Totaal baten:

3.005

3.727

 

1.500

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LASTEN

 

 

 

 

 

 

Reis-en vergaderkosten

Overige kosten

2.153

852

2.838

889

 

1.200

300

 

 

Totaal lasten:

3.005

3.727

 

1.500

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Per saldo:

0

0

 

0

 

 

 

 

Agenda

Voor alle genoemde data geldt Deo volente

zo 8 december 2019 Ds. H.A. van Zetten neemt afscheid van Benthuizen. Aanvang dienst: 14.30 uur.
vr 13 december 2019 (Vervolg)vergadering classis Gouda, te Moerkapelle. Aanvang: 20.15 uur.
wo 18 december 2019 Bevestiging (door ds. C. Sonnevelt) en intrede van ds. H.A. van Zetten, te Nieuw-Beijerland. Aanvang diensten: 14.30 en 19.00 uur.
vr 3 januari 2020 De gemeente Barendrecht (sinds 2004 voortzetting van Rotterdam-Zuid) bestaat 125 jaar.
ma 6 januari 2020 Vergadering classis Dordrecht. Aanvang: 19.00 uur.
Alle agenda items

Actueel

De jubileumdienst van ds. A.B. van der Heiden, gehouden op 28 september jl., is door de kerkenraad van Benthuizen ter beschikking gesteld. Om te luisteren, klik hier.