ANBI gegevens 2019

Naam

Deputaatschap Kerkrecht

Fiscaal nummer (RSIN)

824090615

Contactgegevens

Houttuinlaan 7
3447 GM Woerden
0348-489900
info@cbgg.nl

Bestuurssamenstelling

Het bestuur van het deputaatschap wordt gevormd door op de Generale Synode gekozen leden (zgn. deputaten) van de Gereformeerde Gemeenten. Het bestuur van het deputaatschap bestaat uit 8 deputaten, namelijk een voorzitter, een 2e voorzitter, een secretaris, een penningmeester en 5 overige leden.

Beloningsbeleid

Met betrekking tot het verstrekken van vergoedingen aan deputaten geldt als uitgangspunt dat uitsluitend een vergoeding wordt verstrekt voor gemaakte onkosten.

Beleidsplan

Verwezen wordt naar het ‘Beleidsplan voor de periode D.v. 2017 t/m 2020 van de Gereformeerde Gemeenten’.

Doelstelling

Het Deputaatschap Kerkrecht heeft als taak:

  • Het stimuleren van de bezinning op de eigen aard van het gereformeerde kerkrecht
  • Het geven van voorlichting aan kerkenraden over de toepassing van het kerkrecht
  • Het adviseren van kerkenraden en andere kerkelijke organen en instanties over de toepassing van het kerkrecht in concrete gevallen
  • Het bewaken van en het waar nodig doen van voorstellen ter actualisering van de Handleiding en toelichting bij de kerkelijke rechtspraak ( “In goede orde”)

Verslag activiteiten

In 2019 heeft het deputaatschap in het kader van de doelstelling met name de volgende activiteiten ontplooid:

·        Het op verzoek uitbrengen van adviezen aan verschillende kerkenraden en classes over kerkrechtelijke vragen

·        Het leveren van bijdragen aan ambtsdragerconferenties voor wat betreft het onderwerp kerkrecht

·        Het geven van voorlichting over kerkrecht via De Saambinder

·        Het voorbereiden van voorstellen voor de generale Synode 2019 met betrekking tot het aanpassen van de kerkorde en het actualiseren van In goede orde, een en ander in het kader van het door de Generale Synode daartoe verstrekte mandaat in 2016.

 

 Financiële verantwoording

Onderstaande verkorte staat van baten en lasten geeft in de kolom ‘Realisatie 2018’ inzicht in de werkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen. De kolom ‘Begroting 2018’ geeft inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen. Er wordt verwacht dat de baten en lasten in 2019 in lijn zullen liggen met die van de verslagjaar.

De verkorte staat van baten en lasten heeft betrekking op het totaal van alle “kassen”. Het verkorte jaarverslag is opgesteld op basis van het baten en lasten stelsel. De bijdragen vanuit de gemeenten bestaan uit de ontvangen collectegelden, giften en (eventuele) legaten.


Agenda

Voor alle genoemde data geldt Deo volente

wo 30 september 2020 Bidstond Particuliere Synode Oost, te Genemuiden. Voorganger: ds. A. Schreuder. Aanvang: 19.30 uur.
do 1 oktober 2020 Vergadering Particuliere Synode Oost, te Genemuiden. Aanvang: 09.30 uur.
vr 2 oktober 2020 Vergadering classis Gouda, te Zoetermeer. Aanvang: 19.15 uur.
vr 2 oktober 2020 Vergadering classis Utrecht, te Zeist. Aanvang: 19.30 uur.
za 3 oktober 2020 Israëlforum over het thema “Onze schuld aan Israël”. Aanvang: 10.00 uur Locatie: GG Tricht-Geldermalsen. Vooraf aanmelden is noodzakelijk. Voor meer informatie en aanmelden: israel-forum.nl. De bijeenkomst is ook live te volgen via: dep-israel.nl.
Alle agenda items

Actueel

Zaterdag 12 september werd de gemeente Hoogvliet samengevoegd met die van Spijkenisse. De laatste kerkdienst in Hoogvliet kunt u hier naluisteren (beeld en geluid).